Page 63 - Konya'nın Sazında Kırk Türkü
P. 63

54   | KONYA’NIN SAZINDA                 TÜRKÜ








                          Konya’daki  barana,  oturak  ve  çetnevir  eğlenceleri,  Konya  türkülerinin  geçmişten  günümüze
                   ulaşmasında en önemli meclislerdir. Böylesi muhabbet meclislerinde Konya türküleri, belli başlı kaidelere
                   bağlı kalarak icra edilmesi gerekir. Bu kaideleri hiç bozmadan, türküleri belirli bir sıralamayı takip ederek
                   meşk ederiz biz. Bu yüzden buradaki kırk türküyü de icradaki sıralamayla sunuyoruz. Bu sıralamaya
                   göre Konya Açış (Giriş, Karşılama) Peşrevi çalınmadan türkülere başlanmaz. Bu peşrevin sözleri şu
                   şekildedir (Kaynak, 2009):
                          ...


                   Tel tel taradım zülfünü        Gül fidanı gibi kendi         İndim yârin bahçesine
                   Tellerine gül bağladım         Yoktur cihanda menendi        Gül topladım bohçasına
                   Düşümdeki gonca gülün          Ben değil alem beğendi        Nail oldum çehresine
                   Yaprağına tül bağladım         Endamına bel bağladım         Yandım anam yandım ben sana yandım.





                          …


                          Muhabbet meclislerinin girizgâhı olarak bu peşrev, genellikle sözleri okunmadan enstrümantal
                   olarak  çalınmaktadır.  Çalınan  tempoya  göre  değişmekle  birlikte  ortalama  4-5  dakika  süren  bu  giriş
                   müzikalinden sonra ilk “Sandıklı’nın Tarlaları Hendekli” türküsüyle başlanır. Bu kitap da bu türküyle
                   başlamakta ve bir mecliste hangi sıralamayla söyleniyorsa o sıralamayla devam etmektedir. Buradaki kırk
                   türkünün hepsi benim okuduğum, bildiğim yani meşk ettiğim türkülerdendir. İçlerinden iki tanesi kendi
                   güftem ve bestemdir. Beş tanesi TRT repertuvarına alınmış Konya türküleridir. TRT, repertuvarına
                   eklediği bu türküleri benim seslendirmemle notaya aldığı için kaynak kişi Nuri Cennet olarak kayıtlara
                   geçmiştir. Bu bilgiler, ilgili türkünün altına not düşülmüştür. Ayrıca bu çalışmadaki kırk türkünün farklı
                   versiyonlarının farklı yörelerde de söylendiği unutulmamalıdır.
   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68