Page 63 - Konya'nın Sazında Kırk Türkü
P. 63
54 | KONYA’NIN SAZINDA TÜRKÜ
Konya’daki barana, oturak ve çetnevir eğlenceleri, Konya türkülerinin geçmişten günümüze
ulaşmasında en önemli meclislerdir. Böylesi muhabbet meclislerinde Konya türküleri, belli başlı kaidelere
bağlı kalarak icra edilmesi gerekir. Bu kaideleri hiç bozmadan, türküleri belirli bir sıralamayı takip ederek
meşk ederiz biz. Bu yüzden buradaki kırk türküyü de icradaki sıralamayla sunuyoruz. Bu sıralamaya
göre Konya Açış (Giriş, Karşılama) Peşrevi çalınmadan türkülere başlanmaz. Bu peşrevin sözleri şu
şekildedir (Kaynak, 2009):
...
Tel tel taradım zülfünü Gül fidanı gibi kendi İndim yârin bahçesine
Tellerine gül bağladım Yoktur cihanda menendi Gül topladım bohçasına
Düşümdeki gonca gülün Ben değil alem beğendi Nail oldum çehresine
Yaprağına tül bağladım Endamına bel bağladım Yandım anam yandım ben sana yandım.
…
Muhabbet meclislerinin girizgâhı olarak bu peşrev, genellikle sözleri okunmadan enstrümantal
olarak çalınmaktadır. Çalınan tempoya göre değişmekle birlikte ortalama 4-5 dakika süren bu giriş
müzikalinden sonra ilk “Sandıklı’nın Tarlaları Hendekli” türküsüyle başlanır. Bu kitap da bu türküyle
başlamakta ve bir mecliste hangi sıralamayla söyleniyorsa o sıralamayla devam etmektedir. Buradaki kırk
türkünün hepsi benim okuduğum, bildiğim yani meşk ettiğim türkülerdendir. İçlerinden iki tanesi kendi
güftem ve bestemdir. Beş tanesi TRT repertuvarına alınmış Konya türküleridir. TRT, repertuvarına
eklediği bu türküleri benim seslendirmemle notaya aldığı için kaynak kişi Nuri Cennet olarak kayıtlara
geçmiştir. Bu bilgiler, ilgili türkünün altına not düşülmüştür. Ayrıca bu çalışmadaki kırk türkünün farklı
versiyonlarının farklı yörelerde de söylendiği unutulmamalıdır.